Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

showdown sport

Ga naar beneden

showdown sport Empty showdown sport

Bericht  Admin wo maa 26, 2008 10:17 pm

Wat is showdown?
Showdown is ontwikkeld voor mensen met een visuele beperking en is een welkome aanvulling op de sport-mogelijkheden voor blinden en slechtzienden. Het vindt plaats met behulp van een ‘soort tafeltennistafel’. De sport vereist snelheid, concentratie, een goed reactievermogen en enige mate van zelfstandigheid van de spelers.

Showdown wordt gespeeld door 2 spelers en tegenover elkaar aan de korte zijden van de speeltafel staan. Deze verdedigen, met behulp van het bat, elk hun eigen doelgat.

Een showdowntafel
Er wordt gebruik gemaakt van een twee-delige showdowntafel, stabiel en horizontaal geplaatst, die 3 meter lang en 1,2 meter breed is; een bat van 40 cm lang (incl. handvat), 9 cm breed en 1 cm dik; een geblindeerde (ski)bril en ‘niet handvergrotende’ handbescherming. De tafel heeft opstaande randen van 14 cm hoog waarop in het midden een dwarsplank is aangebracht. Deze rust op de opstaande randen. In de beide korte zijden van de tafel bevindt zich een doel: een uitsparing in de achterwand van 25 cm breed en 11 cm hoog. Deze uitsparing gaat 13 cm door in het horizontale vlak (speel-veld) en vormt tezamen met het ‘gat’ in de achterwand het doelgat. Hieromheen is een (vang)net bevestigd.

Spelmateriaal
De opzet van het spel is om de kunststof speelbal, die d.m.v. ingebrachte kogeltjes hoorbaar is, over de tafel, onder de dwarsplank door, in het doelgat van de tegenstander te slaan. Lukt dit, dan is de beloning 2 punten. Wordt de bal over de opstaande speeltafelranden of tegen de dwarsplank gespeeld, dan wordt dat bestraft met 1 punt voor de tegenpartij. De maximale speeltijd bedraagt 15 minuten. Als een speler 11 punten heeft behaald, met een verschil van 2 punten, dan is hij of zij overwinnaar.

Doelgroep
Zowel mensen met een visuele beperking als ‘zienden’ kunnen aan deze sport deelnemen. Door het dragen van een afgeplakte (ski)bril wordt elke visuele waarneming uitgesloten en spelen alle sporters onder dezelfde condities. Ook mensen met een andere dan een visuele beperking (of geheel geen handicap) kunnen de sport beoefenen, zij het dat in deze gevallen veelal de blindering niet wordt aangebracht. De sport is ook niet aan leeftijd gebonden.

Sportvormen
Showdown wordt zowel in recreatief als in competitieverband gespeeld. In het laatste geval wordt er volgens het ‘best of three’-systeem gespeeld. Het wordt gemengd gespeeld, zowel individueel als in teamverband (dubbelspel) en is voor alle leeftijden geschikt. Jaarlijks wordt door de NEBAS (Nederlandse Bond Aangepast Sporten) een landelijke competitie georganiseerd, even als Nederlandse kampioenschappen. Ook worden er door het seizoen heen verschillende toernooien georganiseerd door de verschillende showdownverenigingen in ons land. Buiten nationale wedstrijden zijn er de afgelopen jaren ook verschillende internationale toernooien georganiseerd, o.a. in Kopenhagen, Zweden en Amsterdam. Sinds dit jaar is er ook een heuse EK (Europese kampioenschappen) waar een officieel Nederlands team aan zal deelnemen. Eén van onze speelsters (Miranda Jonker) heeft zich, als één van de weinige dames, hiervoor geplaatst (zie ‘Nieuws’ en ‘Sponsoring’)


Laatst aangepast door Admin op ma mei 05, 2008 8:36 am; in totaal 3 keer bewerkt

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

showdown sport Empty Mijn ervaring

Bericht  Admin wo apr 02, 2008 9:42 am

Donderdagavond 24 april mocht ik gaan ervaren wat showdown is. Met vol goede moed en veel zin stapte in het buurthuis binnen in Waalwijk. Aan een tafel zaten een aantal mensen en ik nam aan dat zei kwamen voor de showdown.

Ik kwam er gelijk al achter dat de meeste mij niet konden zien, maar ze hoorde mij wel binnenkomen. Marcel had al verteld dat ik kwam dus de meeste wisten wie ik was. Gelukkig stelde Marcel zich voor en ik ging lekker zitten. Kwam er gelijk achter dat hij blind was want onwennig zocht zijn hand de mijne. Twee mensen konden niet zien en eentje wel. Toch wel raar want zij bekeek mij enorm. Terwijl de andere twee dat niet deden. Na een tijdje druppelde er steeds mee in en iedereen vroeg of ik er al was. Ja ik maakte niet zoveel geluid dus ze wisten niet dat ik er was. Toch wel gek, want ja wij ziende, zien dat wij er zijn en hun moeten echt op gehoor weten wie er is.

Na een gezellig kopje thee te drinken gingen twee mensen aan mij laten zien wat showdown was. Voor sommige was het moeilijk om de ruimte te vinden, er stonden ook zoveel spullen in de gang. Toch als vreemde durf je niet gelijk te helpen. Je weet niet of ze dit op prijs stellen. De tafel stond al klaar en daar gingen ze spelen. Onderwijl wat vragen gesteld en het meest frappante vond ik wel dat iemand zei wat een goede goal. Dan denk ik hoe zie je dat, maar ze konden gewoon door gehoor, de partij volgen en ook echt tips geven. Na deze twee gingen twee andere spelen. Daarna was het beurt voor mij. Ik kreeg een blinddoek, een batje en een handschoen. Eerst mocht ik het doen zonder bril en dat was al lastig. Ik speelde tegen Henk en met zicht was het geen fuck aan vond ik. Wel lastig want er zit een scherm tussen dat je pas laat de bal ziet. Na een tijdje ben ik zelf gaan zeggen dat ik de bril op wou doen. Nu kwam het er echt op aan.

Met je vinger voelde je of je bij je goal zat en daar ging ik serveren. Eerst tegen de kant. De eerste bal is gelukt en nu ook terug slaan. Wat lastig zeg, alleen het geluid en is dat nu links of rechts. De eerste ballen erg moeilijk en vaak gebeurde het dat rechts van mij langs de hoek de bal er langs ging. De dode hoek bij showdown. Na een tijdje te spelen begon ik het al een beetje onder de knie te krijgen. Een paar keer zelfs een ace en wat leuk om echt op je gehoor bezig te zijn. Helaas vond ik het nog wel leuk en toch gestopt, want andere willen ook.

Daarna weer even kijken en na de pauze begonnen twee hoofdklasse spelers te spelen. Leuke pot en wat snel gaat dat, erg knap dat je op gehoor zo snel terug kan slaan. Aan het einde werd ik gevraagd om een potje te spelen tegen Marcel. Op een gegeven moment vroeg hij zelfs of ik de blinddoek wel op had. Toch leuk om te horen, ik hield alles dicht, scoren ging nog niet goed. Daarna mocht ik weer spelen tegen iemand en later zelf triple-en. Marcel op het einde feliciteerde met mij 12 punten dat ik had gescoord. Na de training even wat drinken en nog over mijn project te hebben. Ze vonden dat ik een natuurtalent was en als ik even een paar maanden zou oefenen zou ik zeer goed zijn.

De avond was erg leuk om te doen en ben helemaal in de ban van showdown. Zat er zelfs over na te denken om dit straks te gaan doen. Echt een sport voor mij en echt een ervaring die ik nooit zou willen missen.

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum