Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Luc Perdieus (nog niets terug)

Ga naar beneden

Luc Perdieus (nog niets terug) Empty Luc Perdieus (nog niets terug)

Bericht  Admin wo maa 26, 2008 10:41 pm

Met een blinddoek voor de ogen en zijn allereerste fototoestel trekt kunstfotograaf Luc Perdieus over drie weken op fototocht door Mechelen. "Ik zal aantonen dat ook blinde mensen plezier aan het fotograferen kunnen beleven", kondigt hij zijn experiment aan. Het resultaat ervan is over enkele maanden te zien én te voelen op een expo.

MECHELEN

Kunstfotograaf Luc Perdieus (54) is geen onbekende in zijn vak. Hij portretteerde al heel wat beroemde, maar ook minder beroemde mensen.

Op één van zijn wereldreizen naar Venezuela begin dit jaar kreeg de man een stofje in het oog. "Doordat ik wat te lang in mijn oog wreef, scheurde er een vliesje. Ik vreesde blind te worden", herinnert Perdieus zich. Hij is nog steeds niet helemaal hersteld van het ongevalletje.

Het voorval zette de kunstenaar aan het denken. Zijn 'bijna-blindervaring' en zijn contacten met enkele visueel gehandicapten brachten hem tot zijn project rond blindenfotografie.

Gerechtsdeurwaarder

Luc Perdieus treft nu de laatste voorbereidingen voor een fotosessie. Daarvoor trekt hij naar enkele Mechelse locaties, waar hij in aanwezigheid van een gerechtsdeurwaarder en enkele vrienden een blinddoek voor de ogen bindt. Voor het project gebruikt Perdieus zijn allereerste camera. "Ik kreeg dat toestelletje voor mijn plechtige communie."

Zonder zijn objecten te zien, gaat de kunstfotograaf in totaal zestig foto's maken van uiteenlopende onderwerpen. "Die kan je nadien bekijken op een tentoonstelling in mijn galerie-atelier Laidob aan de Leermarkt 14."

De uiteindelijke bedoeling van Luc Perdieus is het fotograferen meer toegankelijk te maken voor blinden. Daarom experimenteert hij ook met het aanbrengen van fotogevoelige pasta's op de afgedrukte beelden. "Op die manier kunnen blinden fotografische beelden 'voelen'", legt Perdieus uit. Hij verwacht ook bevredigende resultaten van zijn onderzoekswerk waardoor visueel gehandicapten met behulp van aangepaste computerprogramma's foto's en afbeeldingen zullen kunnen 'zien'.

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum