Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Interview zien of niet zien

Ga naar beneden

Interview zien of niet zien Empty Interview zien of niet zien

Bericht  Admin di mei 13, 2008 10:14 am

Interview personen Zien of niet zien

1. Kunt u wat vertellen over het project zien of niet zien?
Kijk op de website

2. Wat vond u van het initiatief voor het project zien of niet zien?
Leuk, interessant.

3. Wat was uw eerste gedachte bij de benadering door Chris Bonis voor zien of niet zien?
Spannend, nieuwsgierig.

4. Tijdens het project was het de bedoeling om een kleine periode even blind te zijn en dat te ervaren? Wat vond u hiervan?
Een heel interessante ervaring: mijn “blinde” heeft het wat anders aangepakt. Hij nodigde me bij hem thuis uit en vroeg me mezelf blind te maken voordat ik hem zag. De eerste uren heb ik dus met ‘m gepraat en door zijn huis geschuifeld zonder iets te zien. Ik wist niet hoe hij eruit zag en hoe zijn huis eruit zag. Hij was knapper dan ik dacht en in zijn kamer stond “ineens” een grote kast. Die bestond pas toen ik ‘m zag. Ik was net zo blind als hij en we waren gelijken.

5. Bent u door deze ervaring ook anders foto’s gaan maken?
Nee.

6. Wat zijn uw ervaringen geweest tijdens het project zien of niet zien?
“mijn blinde” moet de meest ijdele blinde zijn die er bestaat. Dat vond ik wel erg intrigerend.

7. Tijdens dit project heeft u een blind iemand gefotografeerd. Deze heeft u foto niet kunnen zien. Wat vind u hiervan? En wat vond deze gefotografeerde persoon ervan?
De blinde man die ik fotografeerde heeft een zeer goed visueel geheugen van de tijd toen hij nog wel kon zien. Bij hem helpt een goede omschrijving al heel goed. Het is natuurlijk wel jammer. En dat vindt hij ook.

8. Hoe zou u dit verbeteren, zodat zij toch de foto kunnen zien?
Bijv. foto’s met reliëf kunnen printen.
Ik denk dat voelen iets heel anders is dan kijken. Het is een andere waarneming. Je kan ook geen muziek fotograferen of een foto in muziek omzetten en denken dat het resultaat hetzelfde is. Dan kan je beter gewoon mooie muziek maken eventueel geïnspireerd op een mooie foto. Maar misschien werkt het wel anders en kunnen blinden vormen construeren van iets dat ze alleen maar voelen.

9. Zijn er voor u dingen veranderd na het project zien of niet zien?
Ja. Ik ben blij dat ik kan zien en ik heb mateloos respect voor blinden. Ik zie ook in dat blind zijn je leven niet onleefbaar maakt. Ik ben onder de indruk van mijn model die alles wat hij ooit zag heeft onthouden en met die informatie nog steeds veel kan en een eind komt. Nadien heb ik hem zelfs nog een paar keer gefotografeerd. Een portret voor zijn moeder en nog een grap die hij aan kennissen gaat geven. Mijn model is niet alleen blind: hij is ook dol op fotografie!

10. Wat denkt u van blindenfotografie? Kunnen blinden volgens u foto’s maken?
Natuurlijk kunnen blinden foto’s maken: uiteindelijk is het een kwestie van op een knop drukken. Misschien is het zelfs aardig om te zien waar een blinde zijn camera op richt (geluid? Warmte?). Het is niet handig maar wie weet…. Het klinkt wat cru en dat is niet mijn bedoeling. Misschien heb jij of iemand anders, wel een heel goed idee waardoor het wel kan werken.

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum