Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Jos Feyen (overleden op 82 jarige leeftijd)

Ga naar beneden

Jos Feyen (overleden op 82 jarige leeftijd) Empty Jos Feyen (overleden op 82 jarige leeftijd)

Bericht  Admin do maa 27, 2008 2:14 pm

Oud-gemeentesecretaris Jos Feyen stopt met fotograferen. In zijn carrière als amateur-fotograaf haalde hij meer dan 500 onderscheidingen. Het bijzondere aan dit verhaal is dat Jos voor negentig procent blind is, een vrij groot obstakel op de weg naar succes. Maar met wat moeite en heel wat doorzettingsvermogen kon hij die hindernis omzeilen.

BEERSE

Jos Feyens carrière als fotograaf begon eigenlijk tussen pot en pint. Toen kon Jos nog zien. Na een bezoek aan een tentoonstelling van de plaatselijke amateurfotokring in Beerse bleef Jos nog een pint drinken. "Met mijn grote mond beweerde ik dat foto's maken toch niet zo moeilijk was", vertelt Jos.

"Op een knopje drukken, dat kan toch iedereen". Een weddenschap was het gevolg. Jos moest binnen het jaar een aanvaarding op een fotosalon halen. "Ik trok vele foto's, maar als ik op de fotokring kwam was er altijd wel iets verkeerd aan", gaat Jos verder. "Het bleek allemaal iets moeilijker dan ik gedacht had."

Bloeduitstorting

Jos had net de smaak van een nieuwe uitdaging te pakken toen hij een bloeduitstorting in beide ogen kreeg. Van de ene dag op de andere was hij voor negentig procent blind. Een vriend van hem, een amateur-fotograaf, moedigde hem aan toch door te gaan en raadde aan om vogels te fotograferen. "Ik moest er toen eigenlijk wel om lachen", herinnert Jos zich. "Ik kende niets van vogels. Daarbij kwam dat ik zelfs nog geen olifant kon zien lopen."

Vanachter in zijn tuin maakte Jos een plankje met een tak bloemen erop. "Van 's morgens tot 's avonds stond ik te wachten tot er een vogel op kwam zitten. In het begin lukte het niet zo goed, maar ik ben een volhouder", vertelt Jos. Mettertijd leerde hij ook hoe hij zijn lens moest scherpstellen. "In het voederplankje had ik een spijker geslagen. Als ik daar een glimp van zag, wist ik dat de lens scherp stond."

Hoop

Vijf jaar lang zat Jos in zijn tuin. Met meer dan vijfhonderd onderscheidingen tot gevolg, waaronder enkele heel prestigieuze prijzen in de amateurfotowereld. Daarna ging hij ook bloemen fotograferen. Later volgde de sportfotografie. "Dat laatste was iets gemakkelijker", lacht Jos, "dan kon ik horen wanneer er moest getrokken worden."

Voor Jos Feyen was amateur-fotografe iets dat hem uit een zwart gat haalde. "Ik had een vrij druk leven. Van de éne dag op de andere was ik praktisch blind en kon ik vrijwel niets meer", legt Jos uit. "Met fotografie had ik terug een bezigheid. Vooral de aanmoedigingen van mijn kameraad hebben mij gestimuleerd om door te gaan."

Jos legt er wel de nadruk op dat hij geen blinde fotograaf is. "Dat bestaat niet", zegt Jos. "Ik ben slechtziend en als je dat vergelijkt met een blinde zie ik nog veel." Toch hoopt de oud-gemeentesecretaris om een voorbeeld te zijn voor andere mensen met een handicap. "Ik wil mensen in zo'n situatie hoop geven dat je ondanks een handicap met wat moeite veel kan bereiken."

Millennium

Ondertussen is Jos gestopt met fotograferen. Hij schonk zijn fotografiemateriaal weg aan zijn kinderen. Desondanks houdt hij van uitdagingen. Op dit moment probeert hij te bewijzen dat het nieuwe millennium op 1 januari 2000 begint. "Sinds ik in de krant las dat dit pas in 2001 zou zijn, ben ik daar dag en nacht bezig", vertelt Jos. "Meer dan twintig redenen heb ik ondertussen neergeschreven om mijn overtuiging te bewijzen."

Mieke MONDEN

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum