Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Luisterboek

Ga naar beneden

Luisterboek Empty Luisterboek

Bericht  Admin vr mei 02, 2008 1:43 pm

Lezen is voor mij erg belangrijk en ik zou het niet kunnen voorstellen hoe een wereld zonder boeken lezen zou zijn. Voor een blinde is dit niet zo makkelijk en zijn er 2 andere mediums

- luisterboeken
- braille boeken

Voor mijn project zal ik een luisterboek en een braille boek gaan lezen.

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Luisterboek Empty Re: Luisterboek

Bericht  Admin wo mei 07, 2008 1:01 am

Luisterboek Peter en de Wolf

Geluid kan zeker bijdragen tot belevenis aan het verhaal.
Leuk met het orkest.
Is een kinderverhaal.
Moet ook even online zetten, is een goed voorbeeld.
Goede inleving in de personages.
Geluiden wel een beetje te lang.
Eendjes kibbelen leuk gedaan Razz
Voor mij hoorde ik de verschillen niet goed tussen de geluiden, is meer een leuke toevoeging, maar ik hoor niet om welk dier het gaat.
Kon het verhaal wel voor me beelden.
Kijk uit stuk. Subliem, ook dan over in het vogelgeluid.
Ben op een gegeven moment het verhaal kwijt, weet even niet waar het is. Misschien in het donker nog een keer luisteren.
Het inspireert mij wel.
Iets kortere geluiden dan is het goed. Dit is echt een belevenis van een verhaal.
Helpt misschien ook om niet tegelijker tijd te typen.
Sommige geluiden iets te hard.
Irritant het hele deuntje moeten horen van de kat als die de boom in gaat.
Beter de geluiden door de tekst heen, zoals met die eend die erna kwam. 12.55 is goed.
Goede keuze geluid gedaan.
Begon op een gegeven momenten geluiden te herkennen, om welke dieren het ging.
Dit is leuker dan een gewoon verhaal voorlezen, even kijken hoe dat is gedaan. Wat het verschil is.
Geluid lijkt de plaatjes wel.
Dit sturen naar de focus group. Vragen wat ze er van vinden. Deze man legt superveel emotie erin. Goede inspreker.
Soms het gevoel dat het te lang duurt. Iets meer audiodescriptie erin.
Einde die optocht niet goed gedaan. Dit kan komen door mij die nu iets visueels zou willen zien.
Het idee dat het een tekenfilm is. Beelden blinden nu ook beelden in.


Wim de bie
Alleen maar tekst
Mag wel meer belevenis is
Ben toch van mening meer achtergrond geluid
Wordt veel en uitgebreid erover verteld.
Niet te lang moet het zijn.
Ligt misschien ook aan de stijl van schrijven.
Vraag mij af of dit boek nu anders is geworden voor een luisterboek.
Hoe ervaart een blinde een luisterboek.

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Luisterboek Empty Uitgewerkte versie Luisterboeken

Bericht  Admin wo mei 07, 2008 12:12 pm

Luisterboek Peter en de Wolf

Blinden zijn afhankelijk van tast en gehoor voor het lezen van boeken. Een boek kan je namelijk niet ruiken of smaken. Dit zou wel een extra leuke optie zijn. Om gehoor en tast beter te begrijpen wil en ga ik op die twee manieren een boek lezen.

Voor gehoor heb ik gekozen voor twee verschillende luisterboeken. Ik heb hierbij voor twee Nederlandstalige boeken gekozen. Peter en de wolf en Meneer foppe over de rooie. Peter en de wolf is een kinderverhaal en de andere een roman. Dit is ook trouwens een leuke manier om te kijken of deze boeken ook anders worden verteld.

Peter en de wolf startte met een introductie van iedere personage en welk orkest geluid hierbij hoorde. Erg vreemd wij zouden graag willen weten hoe ze eruit zien, we kunnen ze herkennen op plaatjes en niet herkennen aan de hand van een geluid van trommels, fluiten of hobo’s. Goede keuze van het geluid is er gedaan.

Maar na de introductie begon ik toch in de zien dat geluid zeker kan bijdrage tot een belevenis aan het verhaal. Het orkest was hier zeer goed voor gekozen. Je kreeg hierdoor een goede inleving in de personages, maar soms waren de geluiden wel een beetje lang.

In het verhaal kibbelen opeens de twee eendjes met elkaar en de geluiden lopen door elkaar heen, net of ze elkaar achterna zitten. Dit is erg leuk gedaan.

Als ziende is het toch moeilijk om de verschillen tussen de geluiden te horen, is meer een leuke toevoeging, maar ik hoor niet om welk dier het gaat. Maar toch door deze geluiden kon ik mij het verhaal wel in beelden zien.

Op een geven moment wordt Peter gewaarschuwd met Kijk uit. De man die dit verteld leeft zo mee in het verhaal, dat je ook bijna schrikt ervan. Na een tijdje gaat dit over in het vogelgeluid, omdat de vogels ook vluchten voor de wolf. Ik vond dit een subliem stukje.

Doordat soms de geluiden te lang duren raak je een soms een moment het verhaal kwijt, weet even niet waar ik meer ben. Misschien komt dit omdat wij nog steeds zicht hebben en geen beelden zien. Wie weet zonder zicht ervaar je het anders. Nu zat ik lekker in het park en werd ik toch soms afgeleid. Helpt misschien ook om niet tegelijker tijd te typen. Tijdens de geluiden zou je ook iets meer audiodescriptie erin kunnen doen.

Na een paar het geluid van de kat te horen is het irritant het hele deuntje te moeten horen van de kat als die de boom in gaat. En daarbij staan sommige geluiden te hard, zoals de wolf. Ik moet mijn koptelefoon zachter zetten.

Gaandeweg het verhaal gaat het beter met de geluiden. Je hoort nu tijdens het geluid ook het verhaal. Je weet dat dit nu over een bepaald dier gaat en de tekst kan je ook goed horen. Beter de geluiden door de tekst heen, zoals met die eend die erna kwam. 12.55 is goed. Het geluid lijkt de plaatjes wel die je normaal hebt.

Begon op een gegeven momenten geluiden te herkennen, om welke dieren het ging. Dit is leuker dan een gewoon verhaal voorlezen, even kijken hoe dat is gedaan zoals met Wim de Bie. Wat het verschil is tussen een kinderverhaal en roman.

Einde van de optocht niet goed gedaan. Dit kan komen door mij die nu iets visueels zou willen zien.

Dit sturen naar de focus group. Vragen wat ze er van vinden. Deze man legt superveel emotie erin. Goede inspreker. Het idee dat het een tekenfilm is. Beelden blinden nu ook beelden in.
Iets kortere geluiden dan zou dit verhaal supergoed zijn. Dit is echt een belevenis van een verhaal. Een luisterboek luisteren inspireerde mij wel enorm voor mijn project. Ik denk dat ingesproken tekst veel meer kan zeggen dan een screenreader.

Omdat het zo’n goed voorbeeld is heb ik hem ook online gezet.
http://www2.hku.nl/~renate/blindenfotografie/peter%20en%20de%20wolf.mp3

Wim de bie

Meneer Foppe over de rooie is een Roman waar alleen de tekst wordt verteld. Wim de Bie heeft het zelf ingesproken. Vindt wel dat er iets meer belevenis in mag, voor mijn ogen is het erg saai en zitten er geen verschillende tonen in de stem. Met alleen al wat achtergrond geluiden kan je dit al bereiken. Wel is goed dat bij dit verhaal weer veel en uitgebreid wordt verteld. Hierdoor kan je goed de personages voorstellen en hun gang van zaken. Maar je moet oppassen dat dit niet te lang is. Kan natuurlijk ook aan de stijl van schrijven liggen die mij niet aanspreekt. Maar toch heb ik wel het idee dat dit boek anders is geworden door een luisterboek. Of ervaar ik nu zelf boeken anders omdat het een luisterboek is????

Heb hem maar voor een stuk geluisterd en niet helemaal.

Iets nieuws wat ik wil kijken is hoe een blinden deze luisterboeken ervaart???

Harry Potter en de Relieken van de dood in braille
Ik ben begonnen met het leren van braille en dat is nog een klus om al die tekens te leren. Maar het alfabet zit er nu aardig in dus nu op naar harry potter te lezen.

De eerste twee zinnen zijn al gelukt.

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Luisterboek Empty Re: Luisterboek

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum