Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

TactileView (intressant)

Ga naar beneden

TactileView (intressant) Empty TactileView (intressant)

Bericht  Admin do maa 27, 2008 10:34 pm

Introductie TactileView

Bij TactileView draait het om plaatjes voor mensen die niet kunnen zien. Voor hen worden de plaatjes omgezet in reliëf. Mensen met een visuele beperking kunnen deze aftasten en interpreteren. Het ontwerpen van afbeeldingen en het vervolgens reproduceren daarvan in reliëf kan met eenvoudige hulpmiddelen plaatsvinden. TactileView bestaat uit een ontwerpprogramma voor het genereren van geschikte ontwerpen en een (internationale) webcatalogus. Vanuit het ontwerpprogramma kunnen de afbeeldingen worden afgedrukt. Dat kan rechtstreeks op een daarvoor geschikte brailleprinter. Ook is het mogelijk de afbeelding op zogeheten swellpaper af te drukken, wat vervolgens in een oventje in een reliëfafbeelding wordt omgezet.

Tekeningen en foto's worden in onvoorstelbare hoeveelheden in tijdschriften, boeken en op internet gepubliceerd. Lang niet alle afbeeldingen lenen zich voor een omzetting in reliëf. De detaillering is te groot, er zijn te veel kleurschakeringen of de vormen zijn moeilijk te herkennen.


Door de afbeelding te bewerken, kan deze geschikt worden gemaakt voor weergave in reliëf. Hierbij blijft alleen de essentie van een afbeelding bestaan en wordt informatie in braille aan de ontwerpen toegevoegd. Ook al kan een reliëfproduct niet een grafisch product vervangen, het is vaak een zeer bruikbaar hulpmiddel om tot een beter begrip te komen van de visuele werkelijkheid.
In de praktijk

Gebruikers van het TactileView programma kunnen de catalogus op deze website raadplegen om bestaande ontwerpen op te zoeken. Deze kunnen voor verdere bewerking of afdrukken worden gedownload.

Belangstelling om zelf afbeeldingen te bewerken, geschikt te maken voor reliëfweergave en af te drukken? Zie de link Programma

http://www.tactileview.com/default.asp?ShowText=23

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

TactileView (intressant) Empty Re: TactileView (intressant)

Bericht  Admin ma maa 31, 2008 3:31 pm

Jaap Breider zoekt TactileView Testers (1-2007)

"Jaap Breider zoekt enkele ‘testers’ Voor een project waar ik mee bezig ben wil ik graag wat contacten. Het project is Tactileview (zie ook www.tactileview.com) Met het omzetten van plaatjes in voelbare vorm ben ik al een hele tijd bezig. Ik ben nu zover dat ik een en ander kan laten zien. Ik sta op het Ziezo ‘Doe en ontdek’ plein in februari. Ik zou graag met een paar ouders in contact komen die zouden willen gebruik maken van plaatjes voor hun kinderen. Het liefst ouders die ook zelf zouden willen of kunnen tekenen met het Tactileview tekenprogramma. De plaatjes die zij maken kunnen dan in de catalougs en ik kan ze voor hen produceren als ze zelf geen brailleprinter hebben. Ze hoeven geen teken ervaring te hebben. Ik ben bereid om hen voor zover nodig nog wat training te geven. Ik zou ook aan hen willen vragen of ze zin hebben om 1 of meer dagen met mij in een stand te staan op de Ziezo. Mijn gegevens: Jaap Breider Scheprad 9 6852 BT Huissen 026 362 87 11 Hieronder een uitleg van TactileView TactileView verrijkt de wereld van slechtzienden en blinden www.tactileview.com Slechtzienden en blinden hebben een informatie achterstand ten opzichte van ziende mensen. Braille maakt het mogelijk dat mensen met een visuele beperking kunnen lezen. Maar hoe vaak worden teksten niet ondersteund met plaatjes? Afbeeldingen zorgen voor sfeer, kleur, schittering, dieptewerking. Die plaatjes kunnen niet gelezen worden. Er gaapt dus nog steeds een kloof tussen de visuele en de niet visuele waarneming. Wat is TactileView TactileView is een systeem om die kloof te verkleinen. Het softwarepakket zet plaatjes, afbeeldingen om in reliëf. Dan zijn die afbeeldingen te lezen door ze te betasten. Het zijn voelbare afbeeldingen geworden. En dat is een zeer gewenste aanvulling in de communicatie tussen beide werelden. TactileView maakt het voor iedereen mogelijk om zelf plaatjes te ontwerpen en vervolgens te produceren in reliëf. Dat kan met eenvoudige productiemiddelen. Als gebruiker van het TactileView tekenprogramma kunt u op de bijbehorende site van TactileView een duidelijke handleiding vinden. Hierin is een overzicht te vinden van de software functies en het gebruik er van. Tevens is er een catalogus samengesteld, die natuurlijk door iedereen met eigen plaatjes kan worden aangevuld. Daar zijn overigens wel spelregels aan verbonden. Een heuse bibliothecaris houdt toezicht en bepaalt of een afbeelding wel of niet in de catalogus wordt opgenomen. Ook vindt u langs deze weg heel veel uitgelegd over richtlijnen en interpretatie van terminologieën. Zowel voor het ontwerpen, produceren van afbeeldingen en voor het lezen er van. Tenslotte zijn op de site tips en trucs te vinden. In de toekomst zal een discussieplatform worden ingericht, waarop u uw ervaringen met elkaar kunt delen. TactileView is nog volop in ontwikkeling. U kunt zelf meewerken aan die ontwikkeling door uw ervaringen aan ons door te geven (info@TactileView.com). Hoe werkt TactileView Om deel te nemen moet u beschikken over het TactileView teken & print programma. Als u zich heeft aangemeld krijgt u de software per e-mail toegestuurd. Dit geeft o.a. onbeperkte toegang tot de catalogus. Voor het afdrukken van een afbeelding op papier heeft u een print tegoed nodig. U kunt vanuit de catalogus ook direct produceren of bestellingen doen. Dan moeten uw klant gegevens bekend zijn. Natuurlijk gaan we zeer zorgvuldig met die gegevens om. Wat hebt u nodig om met TactileView te kunnen werken TactileView maakt gebruik van een teken & print programma en van een internet catalogus. Een internetaansluiting, een emailadres en het TactileView teken & print programma zijn dus noodzakelijk om er mee te kunnen werken. Om een afbeelding in reliëf te produceren heeft u een brailleprinter of het zogenaamde swellpaper met oven nodig. Enige kennis en ervaring voor het maken en lezen van een afbeelding in reliëf is gewenst. Die ervaring doet u gaandeweg vanzelf op. TactileView is er niet alleen voor slechtzienden en blinden Plaatjes voelen is bijna gelijk aan plaatjes kijken. De snelheid waarmee tasten gebeurt is helaas aanmerkelijk lager dan kijken. Maar plaatjes voelen verruimt de communicatiemogelijkheden tussen niet-zienden en zienden. TactileView kent dan ook diverse doelgroepen: - mensen met een visuele functiebeperking. Dat zijn mensen van verschillende leeftijd, functionerend in allerlei sociaal-maatschappelijke rollen. - Mensen die beroepshalve te maken hebben met mensen met een visuele beperking. Mensen in opvoedkundige, educatieve, zorgverlenende, zakelijke of persoonlijke rollen. - Sociaal-maatschappelijke instellingen met als specifieke taak de zorg voor mensen met een visuele functiebeperking. - Openbare instellingen. TactileView is in ontwikkeling Over het concept is lang nagedacht. Uiteraard is heel veel onderzoek gedaan naar de manier waarop beelden die we zien betekenis krijgen. De rol van de hersenen bij verwerking van informatie, die via allerlei zintuigen worden aangereikt. Nu gaat het er om TactileView in de praktijk toe te gaan passen. En de mogelijkheden zijn eindeloos. Op alle terreinen zijn reliëf afbeeldingen mogelijk: denk aan recreatieve toepassingen als stripverhalen, spellen, actualiteiten, algemeen amusement, kerstkaarten. Maar natuurlijk is TactileView ook zeer bruikbaar in de educatieve omgeving: inhoud van cursussen of lessen, instructiemateriaal, plattegronden e.d. En tenslotte is TactileView ook professioneel in te vullen. Schema’s worden leesbaar en verzorgenden, onderwijzend personeel en mobiliteitstrainers kunnen het toepassen. Door met TactileView aan de slag te gaan wordt de catalogus gaandeweg gevuld en uitgebreid. Bovendien heeft TactileView een internationale opzet, zodat ontwerpen uit andere taalgebieden ook beschikbaar komen. Plaatjes – Praatjes Plaatjes maken en plaatjes lezen is één ding. Plaatjes vormen ook een goede aanleiding voor een gesprek. Zo’n gesprek maakt een plaatje nog interessanter. Wie zit er achter TactileView TactileView is een initiatief van Jaap Breider. De uitwerking komt tot stand in samenwerking met vele anderen. Bezoek de site www.tactileview.com U kunt contact opnemen via info@TactileView.com"

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum