Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Interview Mieke

Ga naar beneden

Interview Mieke Empty Interview Mieke

Bericht  Admin di mei 13, 2008 12:46 pm

Interview mieke

Verteld over de voelsensatie “voelschilderij”

Een blind kind die nooit heeft gezien weet niet wat een schilderij is. Die ziet dan dingen aan de muur. Het blijft lastig wat is het nou. Je kan je überhaupt niet verplaatsen in dingen in de wereld voor hun zijn. Als je dat niet weet en nooit gezien. Ze reageren op andere sensaties veel sterker. Als baby zat die in de tuin en er kwam een windvlaag langs en dan ging die helemaal uit de dak. Een ander kind merkt het nauwelijks op want die is veel meer bezig met het visuele prikkels bezig. De wasmachine, trilt en maakt hard geluid. Nou pappa nu gaan we wel naar huis, anders missen we de wasmachine. Terwijl wij hebben van goede tijden slechte tijden begint. Die dingen zijn dan anders. Het fascineert mij wel in de omgang met blinden.

Vieze beker met tandpasta. Het is anders dan een ziend kind want die zou zien dat het vies is. Om je te verplaatsen hoe anders het is en zo. Het blijft heel moeilijk, maar ik vind het wel interessant. Er wordt zo weinig moeite voor gedaan. Dat vind ik zo jammer. Een doven zit er voor spek en bonen bij op een verjaardag. Toen zat hij een keer tussen allemaal doven en zit er dan ook eens voor spek en bonen bij. Die omdraaiing, vind ik wel eens goed. Dat zou iedereen eens moeten ervaren. Daar zal je ook wel zelf tegenaan lopen. Om eens met iemand mee te lopen met iemand die met een stok loopt. In de auto heeft een blinde mij eens de weg gewezen naar eindhoven. Nou dan gaan we hier zo links, hier zo ongeveer. Er moet iets zijn wat een herkenningspunt voor hun is.

Een blinde wijst een ziende de weg in de auto. Een hele rare ervaring.

Een kamer stofzuigen, heel geordend en in lijnen en dan de andere kant op en dan zal ik het wel gehad hebben.

Dat zie ik. Geen flauw idee wat zien is. Alleen dat iets is dat mensen bepaalde informatie hebben. Maar hoe of wat. De ervaring in het contact met blinden interessant. Ik kan mij niet verplaatsen in degene die blind is. Wat is dat nu? Een onderwerp waarbij je heel veel tijd moet steken in de beleveniswereld van een blinden. Wat vinden hun ervan, samen met hun erover hebben. Niet met een of twee.

Je mag het wel voelen, maar ik kan het toch zien. En voor zijn neus houden. Slechtziende die dan net wel die felle kleuren kan zien. Het is een goede kleur. Ik wil wel eens weten wat iemand ervan vindt die meer ervaring met blinden heeft. Zelf loop je een beetje te zwemmen, ja heeft het überhaupt zin wat ik doe. Door een reactie je helemaal laten ontmoedigen. Straks ga je iets doen met blinden en is het helemaal fantastisch.

Ziende en blinden kunstenaars samen dat is er nog niet veel. Kunst en educatie aan blinden. In een stichting als bartimeus is het gelijk activiteiten begeleiding en dat is iets wat wij niet willen. Wij willen kunst.

Het is niet goed dat gehandicapten worden weggestopt. Blinden zijn heel erg onzichtbaar, je ziet soms wel een blinden over straat lopen met een stok maar daar houdt het bij op. Je krijgt wel contact met ze maar het zijn altijd blinden samen. Terwijl ik zo iets heb van een groep bij elkaar, 50/50. En met elkaar in contact en verdiep je maar eens in elkaar. Het is veel interessanter. Hoe verschilderen hoe leuker. We kunnen van elkaar leren.

Een blind publiek. Blinde en ziende het liep er allebei rond.

Oh dat kunnen we hier ook gaan doen, die hadden vaak de beelden van, bijvoorbeeld de zichtlijnen in een gebouw te voelen. De voellijnen, zo moet je lopen. Dat je die ook op zo’n manier met kunst zou kunnen maken. Voelkunst.

De verschillen in mijn focusgroup, man vrouw, leeftijd, blind, wanneer blind.

Willen ze überhaupt.

Kijken naar kunst, Hoe kijk je naar een abstract schilderij. Zelf dan vertellen wat er op staat. Daar is het rood, daar is het zwart. Licht donker, beweging, kleur, textuur. Oordeel van het mooi is lelijk ik zie er iets in. Dan blijft allemaal weg. De basis elementen. Het schilderij beschrijven. Als ik een schilderij beschrijving opneem in geluid en ik stuur het op, dan heeft dan zin volgens jouw.

Van een beschrijving een beeld vormen. Voelsensaties beschrijven.

Heeft het zin om een afbeelding in reliëf te doen. Dieren modellen hebben, dan ze kunnen voelen, zo voelt een vogel. Dan wordt het ruimtelijk. Madam Tussau.

Gezichten voelen doe je ook niet zo maar. Te intiem, terwijl je dat op films zie. Dat doe je niet zomaar op straat bij vreemde.

Vertaling van foto naar ruimtelijk. Van 3d naar 2d voor blinden. Heb ik vraagtekens erbij. Heeft het überhaupt zin als een blinden die nooit heeft gezien een beeld in 2d te geven. Kunnen die denken van 3d naar 2d. Ze zien alles ruimtelijk, ze horen ruimtelijk, ze voelen ruimtelijk. Waarom dan 2d?

De ramen zijn beslagen, je kan wel op de ramen tekenen. Dat ging toen wel doen. Wel bijzonder. Hij ging het hele raam op de zelfde manier, hoe je de cursisten leer tekenen. Wat tekenen ze???? Figuratief of abstract.

Ik ben allang bij dat iemand zich eindelijk in hun wil verdiepen. Ergens naar toe is ook erg lastig. Blinden komen pas als het voor hun is. Wil de dat het een expositie is voor blinden en voor zienden. Of alleen dat het door blinden is gemaakt.

De kwaliteit is niets, daar krijg je mee te maken, maar hun vinden het goed. Ze zijn meer gekwetst dan ons. JE voldoet niet aan het niveau, dan discrimineer ik gelijk. Ze zijn blind en daardoor vinden we het niet goed.

Misschien wil je er bewust geen blinden bij. Vanuit de ervaring van ziende, wat kunst voor blinden kan zijn.

Zonder taal lukt het je niet. Misschien ook wel. Taal is een dimensie waarmee heel goed met blinden gewerkt kan worden. Makkelijker dan beelden. Taal is beeldend genoeg.

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum