Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Concept 1: Jojo Tom (een extra oog die je helpt)

Ga naar beneden

Concept 1: Jojo Tom (een extra oog die je helpt) Empty Concept 1: Jojo Tom (een extra oog die je helpt)

Bericht  Admin do mei 15, 2008 10:00 am

Als blinde ben je aan het fotograferen en je ziet niet wat je fotografeert. Je voelt wel het gevoel en waar iedereen zich bevindt. Zelfs iets tastbaars, maar dingen in de verte zie je nooit. Zo kan je als blinde erg verrast worden dat je achteraf iets op de foto hebt gezet wat je niet wou.

Een mooi voorbeeld hiervoor heb ik gelezen in een boek. Een jongen wou een vissersboot erop zetten. Hij hoorde hem op het strand en klik de foto. Later bleek dat die een meeuw erop had gezet op de voorgrond en in de verte was de vissersboot te zien.

Nu met de Jojotom kan je gelijk zien wat er op de foto staat. Dit is een apparaat die een extra oog is voor blinden. Tijdens het fotograferen hoor je wat zich voor de lens bevindt. Zo kan je het voorwerp er goed op krijgen. Met de spraaklabel die al kan op fototoestellen kan je dan zelf inspreken wat het is en je weet als blinde dat de foto is gelukt.

Als extra functies zou het mooi zijn om de foto te kunnen voelen. De display die in contouren kan worden veranderd. Als dit niet mogelijk is kan je een apparaat erop aansluiten die dit wel kan.

Prototype
- Kan alleen zelf een prototype maken met een scenario. Dat iemand geluiden zegt voor je en dan kijken hoe ze hierop reageren.


Opmerkingen
- Is niet haalbaar voor mij om te maken.
- Ik denk niet dat blinden hierop wachten.
- Uit de brainstorm is wel gebleken dat ze als de foto is gemaakt willen weten of die gelukt is. Zo hoef je geen vakantiefoto’s opnieuw te maken.
- Met dit apparaatje weet je nog steeds niet of het erop staat, je weet alleen wat je gaat fotograferen. Hebben blinden dit wel nodig, die horen en ruiken alles.
- Is wel handig om bijvoorbeeld dat je hoor aan piepjes of het er recht op staat. Dat je zeker weet dat het in de focus is.
- Ik denk dat het beter is om daarop voor te borduren. Een apparaatje wat je makkelijk meeneemt een gelijk de foto kan ervaren door tast.
- Zou ook mooi zijn als je camera gelijk de achtergrondgeluiden opneemt.
- Voor slechtziende geld dit niet want die zoomen in zodat ze zien wat erop staat. Dit kan goed tegenwoordig met de toestellen.

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum