Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

HOE MAAK IK NU EIGENLIJK FOTO'S ALS BLINDE?

Ga naar beneden

HOE MAAK IK NU EIGENLIJK FOTO'S ALS BLINDE? Empty HOE MAAK IK NU EIGENLIJK FOTO'S ALS BLINDE?

Bericht  Admin do maa 27, 2008 4:29 pm

1. INLEIDING

Één van de dingen die ik wel leuk vond toen ik nog (zwaar) slechtziend was, was het maken van foto's; het vastleggen van mooie, speciale, ontroerende of grappige momenten.

Maar langzaamaan en heel gemeen bleek mijn zicht achteruit te gaan enkele jaren geleden, en moest ik ineens toegeven dat ik geen foto's meer kon zien, en ze even later ook niet meer kon maken, dacht ik toen toch. Mijn visuele resten trokken weg en bye bye foto's dus. Maar het bleef vanbinnen wel knagen en tegelijkertijd broeien. Want uiteindelijk heb ik nog een heel visueel geheugen, en "zie" ik nog foto's, beelden, mensen, kleuren etc. in mijn gedachtes en dromen, heel speciaal en best wel mooi.

Terug naar boven


2. EEN DIGITALE CAMERA AANSCHAFFEN?!

Eind 2004 dacht ik bij mezelf: Als ik nu eens een digitale camera zou kopen, dan kan ik lekker foto's trekken en eventueel mislukte plaatjes kieperen we dan wel weg. Het leek een droom maar komen dromen soms niet uit?

Jawel hoor ... ik zette de stap en ging in een elektronicawinkel een paar modelletjes uittesten, vlak voor Kerstmis 2004. Zo'n digitale camera heb je echt in alle soorten, maten en gewichten, niet normaal! En bij een digi is het nog erger dan bij een pc: Iets wat je vorige week gekocht hebt, is een week later in dezelfde winkel alweer 50 EUR goedkoper. Ik heb een Canon Powershot A95-toestel. Het houdt lekker vast en je kan de standen per klik verzetten (voor sportsituaties, filmen, automatisch, landschappen, ...). Bij mij staat dat meestal op automatisch, hoewel, als ik Olly-actiefoto's maak, moet ik het op snelle sluitertijd zetten Smile.

Terug naar boven


3. HANDIGE OPTIES VOOR BLINDEN EN SLECHTZIENDEN

Het leuke van mijn digi voor onze doelgroep en in het algemeen is:
- dat je een spraaklabel van 60 seconden aan een foto kan hangen en je dus weet wat je getrokken hebt zodat je het later ook gemakkelijk zonder ziende kan hernoemen op de pc (omdat dat origineel een betekenisloze nummernaam heeft)
- dat je bijvoorbeeld 3 foto's van een landschap kan maken en deze via de pc tot 1 foto kan gemaakt worden (photo stitch). Natuurlijk wel op voorwaarde dat je nog een stuk van het vorige fragment hebt meegetrokken, zodat de foto's elkaar kunnen overlappen en er dus 1 mooie foto gemaakt kan worden. Ik heb het al eens geprobeerd en het is wonderwel gelukt heb ik horen zeggen. Je kan dus bijvoorbeeld een landschapsfoto maken als iemand zegt: Daar staat een kokosboom, en dan zul je misschien eens een foto hebben met alleen wat takken, dan een foto van de boom maar niet in 't midden, en dan nog een foto met een stuk boom en een stuk takken en dan maakt photo stitch er 1 mooie foto van.
- dat er een beschermhoesje beschikbaar is voor de display. Je kan het dus lekker dichtklappen en het toestel neerleggen, zonder dat de display beschadigd zou worden. Is misschien niet echt specifiek voor onze doelgroep handig maar toch, je zou zo maar eens dat toestel verkeerd moeten neerkwakken .

Zelf ben ik best tevreden van mijn toestelletje. Het geeft echt een kick om achteraf te horen dat je foto heel erg goed gelukt is, en zelfs voor ontwikkeling vatbaar is. Wat een ontzettende spanning na het maken van een kiekje: Zou het gelukt zijn of ??? Ik moet zeggen dat ik nog maar weinig echt mislukte foto's gemaakt heb, gelukkig maar.

Terug naar boven


4. WAT GEEFT WEL EENS PROBLEMEN?

Ik vind het met mijn camera niet gemakkelijk om goede actiefoto's te maken. Hiermee doel ik voornamelijk op foto's die ik wil maken als mijn geleidehondje buiten aan het zwemmen, crossen, dollen etc. is. Ik richt me op het geluid van Olly's belletje en wanneer ik scherpstel (dat helaas al enkele seconden duurt) en dan een foto neem, is Olly gewoonlijk al voorbijgevlogen. En is ze toevallig in beeld, dan is de foto superonscherp, waarschijnlijk ook omdat ik een beetje beweeg met de digitale camera. Hierin moet ik dus nog wat oefenen.

Heb je dat gehoord Olly? Kimmetje wil oefenen in het maken van actiefoto's. Nou dan mag jij toch lekker m'n model spelen dus je krijgt nog heeeeeeel veel ren-, dol-, speel-, snuffel-, zwem- en ander plezier van mij hoor!

Terug naar boven


5. HOE MAAK IK NU EIGENLIJK FOTO'S ALS BLINDE?

Hoe ik foto's maak als blinde? Moeilijk te zeggen. Je probeert je te focussen op geluid. En verder heb ik natuurlijk wel ooit iets kunnen zien en dat maakt ook dat ik me van afstand/grootte/dimensie etc. wel iets kan voorstellen en mijn camera dus ook vrij goed kan richten. 't Is dus een beetje gokken en oefenen maar eigenlijk lukt zoiets toch heel goed!

Terug naar boven


6. NIEUWE DIGITALE CAMERA GEKOCHT!

Op 12 juli 2006 heb ik een nieuwe digi gekocht: De Fujifilm Finepix S9500. Ik kan hiermee beter inzoomen, actiefoto's maken en andere instellingen maken. 'k Moet nog veel experimenteren maar dat zie ik zeker zitten; wat een leuk toestelletje!!!

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum