Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wakan - In het donker gezien

Ga naar beneden

Wakan - In het donker gezien Empty Wakan - In het donker gezien

Bericht  Admin di apr 01, 2008 8:52 am

Op dinsdag 8 april a.s. komt een bassisschool in de middag.

Zij komen om 14 uur.

Als je wilt kun je met hen meedoen.
(Rondleiding, braille, voelbingo, spelletjes).

De kosten bedragen EURO 5 (Studententarief).

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wakan - In het donker gezien Empty Mijn ervaring

Bericht  Admin wo apr 09, 2008 2:50 pm

Dinsdag 8 april in het donker gezien wakan.

Vandaag naar Wakan toe in Velsen-Noord. Om 2 uur heb ik daar een afspraak om samen met een groep schoolkinderen een middag een belevenis van blinden te doen. Een hele treinreis van 2,5 uur was het

- bus naar amersfoort
- trein naar amsterdam
- trein naar beverwijk
- bus naar velsen noord.

Daar aangekomen weet ik het huisnummer nier, maar gelukkig iemand in de buurt kon mij helpen. Precies op tijd was ik er en snel mijn jas ophangen en naar binnen toe. Daar blijken de drie mensen die van Wakan zijn alle drie blind zijn. Ik achtervolg iemand die de toch door het donker gaat doen en het valt mij op bij het trappenlopen dat ze met haar stok steeds tegen de trede aantikt. Zo weet ze volgens mij dat er nog een trede komt.

Daar blijkt het lokaal boven vol met kinderen te zijn en ik wordt een beetje raar aangekeken door een groep 8 en 9 jarige kinderen. Iemand van Wakan legt alles een beetje uit en we worden opgedeeld in groepen van 4. Ik ga bij de groep die start met voelbingo. Iedereen krijgt een zakje met spulletje en iemand is de spelleider en die heeft een aparte zak. De spelleider omschrijft door het voelen wat die ziet en als je denkt dat je het hebt dan mag je het eruit halen. Leuk om te zien dat sommige kinderen toch stiekem proberen te kijken in het zakje. De spullen waren wel een beetje op kinderen gericht maar het idee vond ik wel erg leuk. Zo was er:

- legoblokje
- potlood
- kurk
- ijzeren dop
- plastice dop met een tutje erop
- elastiek
- ronde houten kraal
- 2 eurocent
- paperclip
- katoenen lint
- wasknijper

Daarna zijn we mens erger je niet gaan spelen. Iedere kleur had zijn eigen vorm pionnetje. Zwart was een gewoon pionnetje. Geel een platte bovenkant, rood 2 deuken aan de zijkant en groen maar eentje. Onderwijl keken we wel als iemand anders aan de beurt was, maar als je zelf aan de beurt was dan dobbelde je met je ogen dicht en probeerde je te voelen wat erop stond en dan je pion te verzetten. Zelf bijna alle kinderen deden hiermee. Erg leuk om te doen en dit ga ik zeker thuis ook een keer een heel potje spelen met iemand.

Daarna mocht je je naam typen op een typmachine in braille. Nou dit was niet zo spectaculair, want ja dit had ik in het muzieum al gedaan en ach daar was het een grotere uitdaging. Nu stond netjes aangegeven wat je moest indrukken voor een letter, en bij het muzieum kon je zelf gaan puzzelen.

Na deze enige ervaring zijn we de tocht door het donker gaan doen. Helaas viel deze erg tegen. In een treintje van 9 mensen die elkaar vast hielden, gingen we de donkere ruimte in. Daar liepen we zo achter elkaar en ja en echt ervaring was het niet. Kan daardoor ook weinig vertellen waar we allemaal zijn geweest, want je voelde erg weinig. We zijn begonnen in het park, dan een drukken plein over, bruggetje over, met zijn allen oversteken op het einde dansen in de disco. Onderweg wel 2 beelden helemaal kunnen voelen en het dansen vond ik erg eng. Was bang dat ik mensen kwijt raakte en durfde niet lekker daardoor vrij te bewegen.

Na de tocht weer naar boven en daar werden nog vragen gesteld. Jammer dat ik deze niet heb opgenomen, want er zaten een aantal goede vragen bij. Toen was de anderhalf uur voorbij en weer naar huis.

Leuke middag maar niet een super belevenis vond ik zelf, jammer van die tocht in het donker. Volgende keer beter en het was dat ze volgeboekt zaten dat ik met deze schoolkinderen mee deed, maar de tocht had ik het liefst alleen gedaan met stok. Dan krijg je toch meer belevenis ervan, want nu hou je altijd iemand vast en loop je nergens tegenop op deze manier.

Over de terugreis ga ik niet praten want die bedraagde vier uur.

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum