Blindenfotografie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Concept 5: Foto filesharing site

Ga naar beneden

Concept 5:  Foto filesharing site Empty Concept 5: Foto filesharing site

Bericht  Admin do mei 15, 2008 10:02 am

“Wat zie je in foto's delen voor blinden? Blinden kunnen de foto's ten eerste zelf al niet zien, laat staan de foto's beschrijven. Als ik foto's op mijn website wil plaatsen moet ik ze toch echt eerst door mijn vriendin uit laten zoeken. Ik bedoel dit niet lullig maar persoonlijk zie ik daar niet de meerwaarde van.”

Op dit moment bestaat er voor blinden nog niet echt een interactief platform voor filesharing. Blinden hebben niet zo zeer websites waar ze alles samen delen maar ze hebben forums. Zo is er een audioforum en daar worden ook wel geluidsbestanden uitgewisseld. Maar over het algemeen hebben blinden hier nog niet zoveel ervaring mee.

Blinden kunnen op deze site foto’s delen met elkaar en andere foto’s ervaren. Gebruikers kunnen zelf de foto’s erop zetten.

Op de site worden de foto’s in verschillende lagen laten zien
- laag voor de ziende (beschrijving van de foto)
- laag voor de blinden (eigen ervaring wat er op de foto staat)
- gevoel van degene die de foto’s heeft gemaakt
- hoe meer details hoe leuker het is
- laag voor blinden waarin ze de geur beschrijven.
- achtergrond laag (achtergrond beschrijven + achtergrond geluid)

De teksten mogen getypt worden, want de screenreader kan dit voorlezen. Nu is wel de vraag of dit net zo goed overkomt, kijk naar de luisterboeken. Spraak geeft veel meer weer dan tekst en voelen.

Bij foto’s is het lastig voor blinden dat ze geen verduidelijkende naam krijgen. Zo zegt het hun niks als ze mvc-235f.jpg krijgen toegezonden, want dat zou een foto van een bloem kunnen zijn, maar net zo goed een foto van een knappe filmster... Bij het uitwisselen van foto's zou het dan ook nuttig zijn als de foto's een duidelijke titel zouden krijgen.

De filesharing zal werken dat je ten alle tijden een mail krijgt als er een reactie is. De mail zal in plain text zijn. Het grote voordeel is dat je dan alles als e-mail krijgt toegestuurd en dat je niet altijd naar een website toe hoeft.

Blinden willen zeker zaken met elkaar delen! Nogmaals, blinden doen dit niet vaker of minder vaak dan zienden (mijns inziens dan). Vervolgens weet ik niet of blinden echt wel de drang hebben om visuele dingen met elkaar uit te wisselen.


Prototype
- kleine website maken
o staan 2 foto’s op met die verschillende lagen.
o kan ook in card sorting dat ik gewoon audio laat zien.
o Maar kan net zo goed al gelijk testen in real life.


Opmerkingen
- tab foto van de leeuw
- enter vertellen over de foto
- geluid is belangrijk
- Geluid speelt een belangrijke rol, belangrijker dan tast.
- Hoe iemand ruikt is persoonlijk

Admin
Admin

Aantal berichten : 337
Registration date : 26-03-08

https://blindenfotografie.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum